tisdag 24 mars 2015

Den tionde utvecklingsfasen

R är inne in en utvecklingsfas, den tionde (och sista? - minns inte!) i ordningen enligt wonder weeks. Och det märks verkligen att det händer en massa saker i honom just nu. Till exempel verkar han hålla på att sluta amma helt självmant. Det började för några dagar sen då han bet mig i bröstet så jag skrek till (alltså jag skrek inte argt utan "aj" förvånat och av ren smärta) - vilket har hänt förut, men den här gången tog han det tydligen till sig, för följande gång han ville amma och jag lade honom till bröstet sa han "aj" och kastade sig bakåt och började skratta och efter det har han velat amma från och till men antingen börjat skratta och kastat sig bakåt, börjat gråta och kastat sig bakåt eller bitit mig igen (med flit). Jag tror att det hör ihop med den här fasen, i kombination med att han väl minns att det hände nåt konstigt vid bröstet, kanske inte exakt vad och varför, men att han får nån slags flashback när han lägger sig vid bröstet igen. Det här har lett till att han enbart har ammat en gång per dygn i halvsovande tillstånd på natten. Så, det känns som att det är ett bra läge för avslut, speciellt eftersom jag har fått ett sår på ena bröstvårtan efter betten och blir helt stel och bara väntar på att han ska bita till när han vill amma (förutom på natten så det skulle kännas ok att ha kvar den amningen). Det känns lite sorgligt måste jag erkänna, men samtidigt skönt om det blir ett någorlunda "naturligt" avslut. Är det förresten nu han kommer börja sova hela natten också?? (Eh, misstänker att det snarast kommer att hända i sjuårsåldern eller så. Men, häromnatten sov han faktiskt från 21.30 till 04.00 i ett sträck i sin egen säng, rekord!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar