onsdag 29 juli 2015

Hej besvikelse över noll egentid i slutet av dagen

Klockan är 23 och jag har precis lyckats få mitt barn att somna. Jag har helt klart PMS för tålamod är verkligen inte ledordet för dagen. Var sugen på att bara lämna honom i sin säng ett tag, men skulle aldrig kunna höra honom gråta ens trettio sekunder ensam i en spjälsäng, så släppte den idén väldigt snabbt. Nåja, till slut somnade han efter tusen varv av teta, sång, schhhh-ande, vaggning och milt fasthållande. Men alltså känslan att ha cirka noll minuter över för sig själv i slutet av dagen? Så jävla tråkig, så nu kommer jag vara vaken alltför länge för mitt eget bästa och säkerligen vara på ännu sämre humör imorgon. Dock började kvällen rätt strålande med att I och R kom och hämtade upp mig på jobbet och fick njuta av luftkonditioneringen en stund (samt blev utsatta för min chefs massiva glädje över att få träffa R igen. Obs att R är extremblyg för nya människor och troligen blev lätt traumatiserad på kuppen). Sen gick vi och fikade jättedyr och rätt äcklig kallpressad juice samt en blåbärsmuffin som vi satt ner och njöt av i cirka 2 minuter innan R inte orkade sitta stilla längre. Vi var så glada över att vara tillsammans allihop nere på stan en helt vanlig onsdagskväll så vi glömde visst att han inte alls är restaurang- eller fikakompatibel för tillfället. Så då tog vi tunnelbanan hem. Det är Rs favoritsysselsättning, att åka tåg. Sen åt R middag, bestående av ett kokt ägg samt zucchinisoppa som han inte ens rörde vid (ägget glufsade han i sig). I gick för att träffa en kompis och jag gissade på en tidig ensam kväll för mig själv eftersom R verkade trött, men ack så fel man kan ha. Kan det vara så att en nästan 21 månader gammal unge inte behöver sova på dan längre? Ibland, eller rätt ofta på senare tid, är han omöjlig att söva på dagen (för sin farmor - jag tycker oftast det är lättare att lägga honom på dagen) och hoppar därmed över siestan. Nattningarna de dagarna går fullständigt av sig själva, även om det oftast blir lite väl tidig läggning med extremtidig uppstigning som följd. Pest eller kolera, liksom. Alla dessa avvägningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar