måndag 20 juli 2015

Denna värmebölja

Hej värmen, du tar kål på mig. Du gör mig trött och irriterad. Du gör dagarna till ett enda letande efter svalka, läggningarna av R svettiga och utdragna, nätterna till ett enda kaos av uppvaknanden och svettklibbiga kroppar som försöker hitta en bekväm ställning och mesta möjliga luft från fläkten, som står på dygnet runt. Och nu, faktiskt, har du fått mig att fundera på att sluta amma. För, ett visst litet barn som sover dåligt, som svettas och är törstigt, har gått tillbaks till cirka tre tillfällen av "teta, teta, TETA, TE-TA" per natt. Och jag vaknar helt slut och uttorkad. Så nu får det vara. Jag tänkte börja förklara för R nu och sluta amma under den första semesterveckan, när det är mer OK med ännu mer kaosartade nätter. Det känns lite sorgligt, men jag tror min kropp behöver vila nu. 

2 kommentarer:

  1. Åh gud vad jag känner igen mig... I ammar ju också fortfarande och numera flera gånger varje natt. Vi sover i ärlighetens namn ganska bra trots allt, men viss kvällar kan läggning ta lång tid och man känner sig så trött på kroppskontakt att det liksom gör ont i huden. I badar i svett men är helt oberörd. Du får berätta hur det går. Jag känner att jag/vi fortfarande inte är redo även om jag också just på senare tid varit lite inne på tanken, men jag väntar på att I själv på något slags mirakulöst sätt ska bestämma sig att han inte vill ha teta längre. Hmmm. Men samtidigt är jag inte direkt orolig för ganska snart kommer jag kunna förklara och resonera lite mer med honom. Just nu känner jag att han inte skulle förstå. Hur tar din det när du säger nej? Dagtid fungerar det, då respektar han ett nej utan att det blir katastrof, om vi inte är hemma, men på kvällen blir han väldigt ledsen och ibland bråkar vi lite för han kommer då och då in i perioder då han biter. Som i kväll... aj satan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också tänkt att han kommer sluta av sig själv och har egentligen inget emot att fortsätta - om han skulle hålla sig till de vanliga tre gångerna per dygn istället för att öka på det (inatt ammade han i och för sig bara en gång, kl 6 på morgonen och somnade sen om i två timmar till). Jag vet faktiskt inte heller om vi är redo, men semestern känns som ett bra tillfälle att testa. R ber aldrig om att amma ute utan bara hemma när han är trött eller hungrig och är helt ok med ett nej på dagen - jag brukar säga att teta sover och erbjuda honom nåt annat att äta eller dricka istället, och om det är sent på kvällen tar jag det som signal att det är dags att lägga honom. På natten däremot brukar jag inte orka säga nej eftersom jag vet att han somnar om snabbast med amning... De gånger jag tvekar brukar det bli ett ökande "teta, teta, TETA, TEEETAAA" och gråt. Så jag vet inte alls hur det kommer att gå. Det krångligaste blir nog läggningarna eftersom de ändå är såpass jobbiga just nu.

      Radera