tisdag 28 juni 2016

En sån där lista

Vad ville du bli när du var liten?

Arkeolog eller veterinär.

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?

Skådespelare ett tag, men det var en sån där dröm som jag knappt vågade säga till nån. Jag spelade teater när jag var yngre och som extremt blyg minns jag hur jag sjukt nog trivdes på scen. Sen, lite senare, på gymnasiet var det nog mer verklighetsförankrade yrken, såna typiska som man bör bli om man har bra betyg, t ex läkare. 

Gick du någon nishad gymnasielinje?

Det fanns inte, men däremot kunde man bygga ihop sin eget program och välja kurser. Jag läste en massa tr
åkiga naturvetenskapliga ämnen för att ha alla dörrar öppna. 

Vad hade du för betyg?

Jag gick i skola p
å åland och var således inne i det finska skolsystemet med betyg 4-10 (logiskt? näe.). Tror jag gick ut gymnasiet med 9.5 eller 9.6 i medel 

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?

Sämst: Matte. Jag var bra p
å det ända till gymnasiet då jag insåg att jag inte hade fattat nånting. Bäst: Svenska och engelska.

Utbildade du dig efter gymnasiet?

Jor
å. Hoppade runt ett tag: först en termin praktisk filosofi (borde ha fortsatt!) på Stockholms universitet . Sen lyssnade jag lite väl mycket på min mor som tyckte att jag borde skaffa mig ett riktigt yrke och jag villegärna jobba med barnhabilitering och helst autistiska barn så jag började plugga till logoped. Efter 1.5 år insåg jag att jag inte alls var mogen för nåt sånt så jag hoppade av (eller "tog en paus" - som har varat i, vad kan det vara, 16 år nu?). Då hittade jag, efter random läsande i Stockholms universitets kurskatalog socialantropologi. En kompis övertygade mig om att det var bättre att läsa det inom Kulturvetarlinjen så då hoppade jag på den och tog en magister i socialantropologi och genusvetenskap. 

Vilket var ditt allra första jobb?
 
Ogräsrensning i lökland som 13-
åring, i några veckor en sommar (2 kanske?).

Vad har du mer haft för yrken?

Hjälpreda p
å tryckeri (min pappas jobb), städare hos äldre familjebekanta (svart), au pair, HR-administratör, telefonförsäljare för Apple, kundtjänst för språkreseföretag, forskningsassistent, och nu forskare och projektkoordinator (eller vad det kan tänkas heta på svenska)

När hamnade du i den banan du är i idag?

Egentligen redan när jag började plugga socialantropologi, även om jag d
å inte trodde att jag faktiskt skulle få jobba med det. Men på riktigt som första jobb inom området var det när jag, med väldigt knapp erfarenhet, fick mitt förra jobb som forskningsassistent i ett EU-projekt. Där stannade jag i 3 år, tills projektet tog slut. 

Vilken är stunden då du liksom visste att du är på rätt väg?
 
Jag vet fortfarande inte det. Just nu är jag på rätt, men jag tror inte jag kommer att stanna i den akademiska världen i så himla många år till. För att få en fast tjänst inom den akademiska världen måste man vara extremt ambitiös och målinriktad, vilket kanske inte är mina främsta egenskaper, och särskilt inte mitt i småbarnssörjanArbetsmarknaden är shite här i Spanien.

Vad brukar du få höra att du är bra på i ditt jobb?

Att jag är effektiv (med spanska m
ått mätt, hahaha), att jag håller koll på saker och ting (många bollar i luften etc), att jag skriver bra, att jag är bra på att koordinera på ett klart och tydligt sätt...

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?

Jag gillar egentligen inte alls teamwork. Jag kan bli rätt irriterad när folk pratar bort möten och inte är effektiva. Jag är d
ålig på att knyta nya kontakter och småprata med okända face-to-face (per email är jag dock jättebra på att nätverka..). Jag kan skjuta upp saker som är jobbiga lite väl länge om jag har några trötta dåliga dagar, istället för att bara ta tag i dem. Jag är rätt lat, men samtidigt perfektionist så jag tror inte att det märks så mycket. 

Tre saker du är extra stolt över att du gjort i ditt jobb?

Rott iland finansiering av ett antal projekt. Fokuserat p
å social utsatthet ur olika perspektiv och kanske gjort nån liiiiten skillnad nånstans (tveksamt). 

Vad går ditt jobb ut på mest?

Just nu mest p
å att koordinera ett europeiskt forskningsprojekt, koordinera och sköta administration (gah!) för vår avdelning och forskargrupp, samt skriva artiklar och liknande. 

Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?

N
åt jobb där jag skulle behöva vara på topp socialt precis hela tiden, eller sälja saker, eller nåt som jag omöjligen skulle kunna göra pga moraliska skäl, t ex slaktare.

Vad gör du om fem år?

Vilken läskig fr
åga. Antingen har jag äntligen tagit mig i kragen och håller på och doktorerar och siktar således in mig på en framtid i forskningsvärlden, eller så gör jag nåt mer kreativt eller nåt mer praktiskt solidariskt. Kanske har jag utbildat mig till doula också? Får se hur pepp jag är efter den här graviditeten. 

Vad gör du när du är 60 år?

Herregud, ångest. Helst är jag nog pensionerad och sitter under en palm nånstans och läser böcker. Men det är föga troligt. Lär ju jobba till 75 om jag stannar i det här landet. 

Vad skulle det stå på ditt visitkort om du fick drömma?
Uh, har visst inga jobbdrömmar just nu. Det är ett problem. Jag vet faktiskt inte. Socialantropolog är ju inte så illa ändå.

1 kommentar: