tisdag 5 juli 2016

Alltså barnmorskorna i det här landet

Jag var på kontroll i morse och blev således vägd. Efter att ha klivit av vågen fick jag ett varningens finger pekat mot mig pga att jag hade gått upp 2 kg. Jag kanske bör tillägga att jag är aningen underviktig till att börja med, så jag tänker att det kanske tillochmed är bra att gå upp lite mer - speciellt med tanke på att jag under förra graviditeten inte gick upp speciellt mycket och sen födde en pyttebebis (2.8 kg och 46.5 cm). Jag vet i och för sig inte alls om det ena har med den andra att göra (hur kan jag inte har googlat det här?? Får göra det sen). Hursom tänker jag såklart inte bry mig ett skit om vad den här människan tycker om min viktuppgång, men kan inte låta bli att tänka på vad såna kommentarer gör med de som har nån slags underliggande ätstörning? 

Obs, det här är alltså samma barnmorska som min svägerska hade under sin graviditet och som tydligen, under den förlossningsförberedande kursen, hade pratat om vikten av att komma i form igen efter förlossningen  - och alltså inte för den fysiska hälsan utan för att vara attraktiv för ens partner... Hej vilket århundrade lever vi i?

Tyvärr finns det bara två barnmorskor på min vårdcentral, och den andra har jag aldrig träffat, så jag vågar mig inte på att försöka få byta (är osäker på om det ens skulle gå). Det är antagligen antingen pest eller kolera som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar