söndag 7 juni 2015

En vecka i juni

Det är söndag kväll. Barnet sover. Han somnade vid 20.30 på cirka 7 (!) minuter efter att ha sovit en tidig dagsvila och sprungit/joggat (alltså han vägrar att gå - det långsammaste han tar sig fram är joggning) runt i en park i nån timme på eftermiddagen i cirka 30-gradig värme. Älskar vad fysisk aktivitet gör med barn (ibland - blir det för mycket för sent är det bara uppvarvning som gäller och evighetsnattning på det).

Den här veckans mål i mitt liv är att:

- Överleva två extremstressiga jobbdagar på måndag och tisdag
- Lämna in en ansökan om forskningsanslag på cirka 5.5 miljoner euro (eh, gulp) på tisdag kväll nån gång.
- Andas ut, komma försent, och ta det mycket lugnt på jobbet på onsdag och torsdag. Börja skriva på en rapport, typ.
- Laga en vettig middag nån av veckans kvällar. Dvs, inte halvfabrikat eller spontanihopslängt av det som finns i kylskåpet (eller, det rätt vanliga alternativet: smörgås eller ingen middag alls för min del pga trötthet och noll mat hemma - alltså R får ju alltid middag såklart, men han äter tidigare och jag fixar oftast middag till mig när han har somnat, eller om I är hemma fixar den ena middag och den andra nattar), utan testa nåt nytt (men obs obs! enkelt och snabbt recept ifall en viss ung man är vaken - blir mycket stressad av att laga mat med ett barn runt ena benet). Sån är vår standard just nu på matfronten, så jag tänkte rycka upp mig en aning och det känns som ett mål som kan nås.
- Klippa av nåt par av R:s långbyxor och sy om till shorts (tveksamt om det kommer att ske eftersom jag först måste plocka fram symaskinen vilket brukar vara ett effektivt hinder. Planen är att alltid ha den framställd men jag har inget vettigt ställe just nu. Har därmed hittills sytt noll gånger sen flytten i december). Han har tre par shorts vilket var ett antal som funkade fint förra sommaren, men jag kan meddela att graden av nedsmutsning har vuxit exponentiellt under det gångna året. Idag, efter att ha fallit x antal gånger i sanden i parken pga alltför snabbt sprintande över trädrötter var han genomgående brunfärgad. Lägg till klibbig isglass på det.
- Vara ledig på fredag för att väga upp en del övertid. Tänkte hitta på nåt skoj med R, kanske en strand? Tidigt på förmiddagen i så fall, och om det inte är dödshett, då blir det kanske ett luftkonditionerat bibliotek istället. Eller nej, antagligen inte strand, hatar tanken på en varm strand med barn, vid närmare eftertanke. Men tänker att jag nog måste offra mig nån dag för barnet, för att se om han gillar det, fast då får det bli utanför stan. Min egen mamma hatade bad och stränder och det var onekligen lite sorgligt att bara bli skjutsad framochtillbaks för ett snabbt dopp då och då (minns bara att jag alltid fick ont i öronen och därav fortfarande helst inte doppar huvudet) och sen hem igen, och aldrig det minsta lilla strandliv. Och så blev det ingen strandmänniska av mig heller. Det kanske kan åtgärdas? (Obs att jag älskar att ligga och flyta i vattnet på en öde strand på Menorca eller annan valfri medelshavsö men såna tillfällen uppenbarar sig ju tyvärr väldigt sällan).

Och sen är det helg igen. Nu ska jag sova så jag orkar hetsjobba imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar