tisdag 24 februari 2015

Språk vid 15 månader

Hej här kommer en minnesanteckning över ord R använder, som drygt 15 månader gammal: 

mamma
pappa
yaya = farmor
mia = hans kusin, samt möjligtvis även generellt för barn runt hans egen ålder
mua = pussljud samt hand mot munnen för att säga hejdå
no = nej
oja = hola = hej 
oja = telefon (kommer av att han säger hola i telefonen)
ma = más = mer (han säger även nåt som liknar på mera på svenska ibland, typ "mija")
pa = pan = bröd
pa = parque = park
pa = pájaro = fågel
agua = vatten
titta = titta
titta = sitta
ette = este = den här
api = lápiz = krita/penna
uvo = búho = uggla
vavva = hund
mja = katt
vaya vaya = oj oj
jattá = ya está = klart
totija = tortilla = spansk omelett
pala = spade
tote tote = trote = trav = det han säger när han ser en häst eller rider på nån form av låtsashäst

Det är väldigt spännande att se en tvåspråksutveckling på så nära håll. För tillfället känns det ju ganska klart som att spanskan väger tyngst, även om jag märker att han förstår svenska väldigt bra. Men, det kräver nog en ansträngning från min sida för att han faktiskt ska växa upp och prata svenska. Jag tror på att skapa utrymmen där svenskan är viktig, eller det enda sättet för honom att kommunicera, t.ex. fortsätta med våra skypar med familjen där hemma minst en gång i veckan, träffa mer svenska barn här i Barcelona, kanske börja på svenskt lek- och lär (som tydligen ska finnas här) lite senare, läsa böcker och se filmer på svenska... Det känns som en utmanande men rolig uppgift! Jag har ju själv vuxit upp utan att kunna prata med halva min släkt (finska) och vill verkligen inte göra om min fars misstag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar