torsdag 3 april 2014

och så maten

jag håller på och försöker börja reglera amningen en aning på dagen med målet att han ska äta lite mer varje gång och vara nöjd en längre stund. han gillar att äta lite och ofta och det skulle egentligen inte vara nåt problem att köra på så - jag tror verkligen på fri amning och att kidsen vet bäst hur mycket mat de behöver och när - om det inte vore för att jag börjar jobba om en månad och både barnet och mina bröst kommer lida rätt rejält om vi inte försöker ställa om oss lite grann i förväg. hans farmor som ska ta hand om honom kommer ju tyvärr inte kunna slänga fram brösten vid minsta hungersignal - eller det kan hon väl, men nån mjölk kommer han ju knappast få ur dem.

så, min plan är att börja vänja in honom på matschemat för mina jobbdagar åtminstone nån vecka i förväg så det inte blir totalt kaos för honom med både ny person som sköter om honom och nytt matschema. eftersom han har varit väldigt intresserad av vår mat ett tag har vi börjat lite smått med smakportioner de senaste veckorna, alltså verkligen pytteportioner för att han ska få pröva olika smaker och konsistenser. tänkte öka på mer och mer så att han när jag börjar jobba kan ersätta en amning med ett mål mat. eftersom jag bara kommer jobba fem timmar om dagen ska det förhoppningsvis räcka med ett mål medan jag är borta, och resten av dygnet kör vi på fri amning. plus att jag tänkte försöka bygga upp ett litet förråd av utpumpad bröstmjölk i frysen som kan tas till vid behov. hur jag nu ska lyckas med det? pumpa på jobbet är tyvärr inget alternativ eftersom det inte finns någonstans där jag skulle kunna göra det (delar kontor med tre andra), annars vore det ju perfekt att pumpa ut målet som han annars skulle äta som reserv till nästa dag. det löser väl sig förhoppningsvis, men jag grubblar mycket på allt det här just nu och har rätt så jävla mycket separationsångest i förtid (fast skönt i alla fall att han ska vara med sin farmor som han redan känner och som vi litar på).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar