torsdag 3 april 2014

den där sömnen

vaknade till ösregn, ett extremt behov av en dusch, samt noll kaffe i hemmet imorse, efter att som vanligt ha vaknat cirka en gång i timmen under hela natten. bättre morgnar har upplevts.

undrar när det här lilla barnet tänker börja äta mer sällan och sova lite bättre om natten?

han vaknar - tackochlov! - väldigt sällan till helt under natten (om han gör det tar det timmar att söva om honom) men ungefär en gång i timmen, ibland varannan, vaknar jag av att han liksom stökar omkring i sängen (han sover mellan oss), vänder sig från sida till sida och söker bröst med munnen, alternativt, oftast mot morgonkvisten, grymtar och försöker bajsa, eller råkar vända sig på mage i sömnen. det är absolut inte så att han äter varje gång han halvvaknar till under natten, utan jag brukar först försöka krama honom lite hårdare intill mig och stryka honom över ryggen, och om inte det hjälper tar jag upp honom i famnen. då somnar han antingen om direkt, eller äter och somnar sen om. jag brukar sitta kvar med honom en stund och lägger sen ner oss båda tätt intill varann med en arm om honom för att han inte ska röra på sig för mycket och vakna av det. oftast funkar det, men ibland får jag plocka upp honom igen och göra om proceduren.

ja ja, jag antar att allt har sin tid. han sover ju i alla fall (även om det är ryckigt), men vägen till att sova hela natten utan mat och i egen säng känns väldigt väldigt väldigt lång (obs! tycker det är mycket mysigt att samsova men för vårt förhållande skulle det säkert vara nyttigt att åtminstone ibland inte ha en bebis mellan oss).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar