torsdag 9 maj 2013

spansk föräldraledighet

som sagt, den spanska föräldraledigheten är fyra manader lang. förutom de sex första veckorna, som är obligatorisk vila för mamman, kan den delas mellan föräldrarna (vilket jag tyvärr inte har hört talas om nagon som har gjort). jag har erbjudit min kille att ta atminstone en manad, sa att han ocksa far chansen att vara hemma med kiddet, men inte ens han som sjukt gärna skulle vara hemma, kommer att göra det, pa grund av klimatet pa arbetsplatsen. ingen har nagonsin gjort nagot sadant och jag tror tyvärr att det gäller för majoriteten av arbetsplatserna i spanien. pa ett personligt plan är jag kluven: jag antar att jag kommer att vara tacksam för den tid jag far vara hemma och tror inte jag skulle vilja börja jobba efter tre manader igen. a andra sidan skulle jag verkligen verkligen vara beredd att offra mig för att, om än bara pa ett symboliskt plan (halla, jag skulle ända vara hemma 3/4 av tiden och han enbart 1/4), bidra till lite mer jämställdhet i det här landet och i vart förhallande till barnet. jag vill absolut inte bli den där mamman som vet allt om barnet och som har en kille som är lite clueless och "sitter barnvakt". nej tack. jag kan i alla fall trösta mig med att han har väldigt bra hand med bebisar och tog hand om sin nyfödda lillasyster rätt mycket fran det han var tretton (hej festande hippieföräldrar!) sa risken är förhoppningsvis rätt liten att han blir den där barnvaktspappan. hur vi ska fixa det när föräldraledigheten är slut tar vi nagon annan gang. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar