måndag 14 januari 2013

macho macho?

min uppenbarelse (färggrann jacka, stor halsduk, blont har som stack upp ur det hela) imorse pa väg till jobbet gjorde att inte mindre än tva äldre män som jag passerade pa gatan stämde upp i sang. det här landet alltsa. fast maste ända säga, att hur mycket sexism det än bottnar i, kan jag inte lata bli att nästan spricka upp i ett halvt leende av sang fran äldre män. rop, visslingar, tss-tss:ande, nope, nej tack - det väcker skrevsparkarn i mig. men sangen, av en gammal man som liksom stannar upp och inte kan lata bli att sjunga en liten aria. ända acceptabelt en trött mandagsmorgon. far analysera det mer nan annan gang, men antar att i mitt medvetande: äldre man = avsexualiserad, dvs känner mig inte objektifierad pa samma sätt som om en horny byggnadsarbetare visslar eller ropar nat. det senare händer i och för sig tackochlov sällan nuförtiden, EN god sak med att bli äldre (och säkerligen mer katalanifierad). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar