tisdag 15 januari 2013

fler skäl att blogga

maste oftare och oftare googla svenska uttryck för att kolla att de existerar. alldeles nyss "rätt som det är", som alldeles riktigt existerade.

det där att ens modersmal börjar hackas upp, det stör mig. trodde aldrig jag skulle kunna börja tvivla pa hur nagot ska sägas pa svenska. spraket har ju alltid varit mitt!

men:

1. umgas, efter att alla andra har flyttat hem, enbart med en enda svensk här i stan och det rätt sa sällan.
2. läser fler böcker pa spanska och engelska än pa svenska, pga inte lätt att fa tag pa.
3. kontakten med folket uppe i norr har blivit mer och mer sporadisk i takt med att aren har gatt och folk har bildat nya familjer som de tyr sig till och som tröttar ut dem sa att de inte orka eller prioriterar att höra av sig till oss bortflyttade. jag märker verkligen en stor skillnad pa hur mycket kontakt jag har med mina sverigeboende vänner efter att de blev föräldrar (läste för övrigt en bra artikel häromdan, tror det var i ottar - hinner inte kolla upp just nu pga borde jobba - bl a om hur barnlöshet med tiden blir en gemesam nämnare för skapande av nya umgängeskretsar. sorgligt nog känns det som om det ligger mycket i det).

borde nog blogga mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar