måndag 9 september 2013

preggomantra

mitt nuvarande mantra: "jag kommer inte vara gravid för evigt. bara tva manader kvar". 

och da har jag ända en förhallandevis lätt graviditet. men ända, allt tillsammans:

sammandragningar (grr!)
hemorrojder (aj!)
trötthet (gah!)
yrsel (bläh!)
sömnproblem (gäsp!)
ständig kissnödighet (iiih!)
etcetera etcetera etcetera

gör att jag verkligen maste paminna mig själv dagligen om att det inte är ett tillstand som kommer vara för all framtid. det är sa lätt att glömma bort mitt i all kroppslig oro att det här kommer (om allt gar vägen) leda till nagot väldigt fint. om tva manader kanske jag redan sitter där i soffan och ammar. maste ha malbilder. det goda är att jag knappt är rädd för förlossningen. jag vill liksom bara att det ska vara över, att han ska vara här, och förlossningen gar ju tyvärr inte att komma undan (även om jag ofta dagdrömmer om möjligheten att överlata den till ens partner. vore det inte rättvist?). 

pa fredag börjar jag nan slags förlossningsförberedande (? eller om det handlar mer om hur man tar hand om en unge? eller kanske snarast en kombination, är osäker. har noll information förutom tid och plats. googling ger inga resultat - spansk sjukvard är inte sa internetfixerad direkt) kurs. tänker att den hursomhelst kan vara bra för att vädra lite oro. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar